Diabetes

Hei!

Jeg har hatt diabetes type 1 siden mai 2005. Var et sjokk og få en slik diagnose i min alder og ikke minst i forhold til jobben jeg hadde. Nå måtte jeg ut og finne meg ny jobb. Det blei ikke så stor omveltning som jeg trodde. Lev livet…. Her kommer litt info om diabates.Denne informasjonen er hentet fra Bayer Diabetes Care.

Jeg har det veldig bra med min diabetes, det var bare å lære seg å leve med den.  Jeg hadde en jobb hvor helsekravene til stillingen sa, at dersom en har diabetes type 1 og er insulinavhengig så måtte en bare finne seg noe annet å gjøre. Jeg arbeidet som Flytogvert da jeg fikk diagnosen, men i utgangspunktet er en jo klar over at en må finne seg en annen type jobb også. Det har ikke vært så enkelt som det å takle hverdagen med diabetes.

I dag har jeg en velregulert diabetes, siste 1,5 – 2 årene så har mitt langtidsblodsukker vært på 6,5 – 7,1.  Målet er å ligge på 7-tallet. WHO (Verdens Helse Organisasjon) har jo anbefalt at det skal ligge på et gjennomsnitt mellom 4,5 – 7,0 for de som ikke er diabetikere.

Å leve med diabetes

Enten du har type 1 eller type 2 diabetes, så er det en kronisk tilstand det ikke går an å bli kvitt. Likevel er det en sykdom som det for de fleste er mulig å leve med uten at det skaper for mye trøbbel, plager og usikkerhet i hverdagen. Et godt og tett samarbeid med din behandlende lege og diabetesteamet ditt er ofte avgjørende for å ha et godt liv med diabetes.

Mat og diabetes

Det er i mindre og mindre grad aktuelt å snakke om et eget diabeteskosthold, slik man gjorde for noen tiår siden. Det er vanlig i Norden å anbefale et allsidig og variert kosthold som ligger så tett opp til de generelle anbefalingene for et sunt kosthold som mulig. Men fordi de færreste av oss faktisk spiser på denne måten, betyr det en viss kostomlegging idet diagnosen er et faktum.

Hva er et sunt kosthold?
Et kosthold som holder blodsukkeret stabilt, som forebygger hjertesykdom og som også forebygger eller reduserer overvekt, er det ideelle for en diabetiker. Det betyr i korte trekk en kost med:

  • Grove, fiberrike kornprodukter
  • Mindre fett totalt sett, og spesielt mindre mettet fett fra pølsemat, fete meieriprodukter etc.
  • Mer vekt på mykt plantefett som oljer og myk plantemargarin
  • Lite sukker, fra varer som kaker, godteri, saft, brus med sukker, sjokolade, søte pålegg
  • Mye grønnsaker, belgvekster og frukt – tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt hver dag
  • Vann – det er den beste tørstedrikken

Husk også å spise regelmessig. Det holder blodsukkeret stabilt og forebygger følinger, samtidig som det holder forbrenningen oppe og forebygger overvekt.

 

 

Gode råd:

  • Ta utgangspunkt i hva du pleier å spise, og gjør justeringer i retning av punktene over.
  • Bruk suketter i teen eller kaffen, og velg sukkerfrie drikker dersom du ønsker litt brus eller saft.
  • Fruktose gir like mye kalorier som vanlig sukker, og mister en god del av søtningsevnen i varme drikker og mat som stekes/bakes. Velg heller litt vanlig sukker der det trengs.
  • Sukkerfrie sjokolader og godterier inneholder sukkeralkoholer som ikke er bra for personer med diabetes. De påvirker blodsukkeret og kan gi diaré. Kjøp heller vanlig godteri  – og spis det en dag i uken. Tilpass insulin eller medikamentering til inntaket.
  • Frukt og juice inneholder mye naturlig sukker (fruktsukker), og for mange er det lurt å legge slike matvarer til et større måltid, ikke som mellommåltid eller tørstedrikk, det kan slå for mye ut på blodsukkeret.
  • Velg rent, magert eller renskåret kjøtt, og fet eller mager fisk til middag og pålegg.
  • Velg de magre melke-, oste- og yoghurttypene, og husk at brunost og prim er svært sukkerholdig.

Kilder: www.bayerdiabetes.no
Gunn Helene Arsky: Barn & diabetes. Cappelen 2006.
Mat og Type 1 diabetes (Informasjonshefte fra Norges Diabetesforbund)
Mat og Type 2 diabetes (Informasjonshefte fra Norges Diabetesforbund)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s