Dykking – balsam for sjela….

Jeg ahr drevet med dykking siden 1976 og har hatt mange flotte opplevelser. For en stressa sjel så er det som BALSAM for denne.  Min familie flytta til Fræna kommune i 1974, og her er det mange muligheter for dykking både fra land og til havs hvor en er avhengig av båt. På Hustadvika finnes det et sted mellom1500 og 3 000 dykkeplasser, tror ikke jeg overdriver så veldig mye nå. Her kan en oppleve alt fra ett stille og rolig dykk i strandssonen, strømdykk, naturdykk og er en heldig så kan en møte seler og kanskje noen av familien til Keiko.

Jeg er veldig fasinert av dykk hvor det er litt å se. Det er ett lite sted som Bergset, her er det en plass hvor en bare hopper uti fra land i en liten “lagune” svømmer gjennom en sprekk i fjellet, når en kommer gjennom der svømmer en under taren da er en på 8 m dybde derifra synker en ned på en flott hvit sandbunn på 16 m dyp. Her er det masse og se, sist jeg dykka der så jeg krabber, steinbit og breiflabb der.

Langs Atlanterhavsveien finnes mange flotte dykkeplaser. På bildet dykker jeg på ett av disse stedene.

Like før jeg skal ned på ca 20 m. På dette stedet kan en møter på Steinbit og Blåstål. Har også sett  Rognkjeks som lå å sov i  tareskogen. En gang leita jeg litt i tareskogen og da lå den svær torsk og sov der. Den skvatt like mye som meg når den våkna av at noen klødde den under haka. Noe av det fineste jeg ser er nakensnegler, disse er i alle mulige slags farger. Fra helt kritthvite til røde og brune.

For 5 år siden fikk jeg diabetes og trodde at da måtte jeg slutte med dykkinga. Så jeg solgte alt utstyret mitt. Noe jeg angrer på. For undersøkelser viser at det ikke er noen grunn til å slutte med dykking pga diabetes. Etter å ha snakka med diabeteslegen min   på sykehuset så fikk jeg de svarene som gjorde at ejg har lyst til å anskaffe meg nytt utstyr og fortsette med denne aktiviteten. Den er jo med på å hjelpe deg med å regulere diabetesen slik at en kan ha en ganske bra verdi på blodsukker.

Leave a Reply

