Leve godt med Daiabetes

Leve godt med diabetes

Som jeg har skrevet tidligere så fikk jeg type 1 diabetes ganske seint i livet. Men jeg lever bra med den for det.  For mitt sitt tilfelle så var det viktig og gjøre ting slik som jeg gjorde før jeg fikk diabetsen, spise lite og ofte – hver 3. – 4. time er bra. Tenke litt over hva en putter i munnen.

Jeg har alltid pleid å spise 2 skiver grovt brød (helst spelt), pålegg etter eget valg men helst det som ikke er så fett, litt juice og en frukt, mellommåltid – en gulrot eller kålrabi kommer an på hva  jeg har tilgjengelig, Lunsj salat, grovt brød, eller brød med pålegg, Middag kommer litt an på hva en har husket å ta ut av fryseren dagen i forveien men jeg spiser f. eks. fisk 3 – 4 ganger i uken og prøver og variere det.

Prøv for eksempel seibiff på en seng av grønne linser. Kok linsene som anvist på pakken og tilsett buljong, finhakket løk, finhakket gulrøtter, purreløk med litt smør eller olje og litt sennep og la dette koke til det blir mørt i mellomtiden kan du forberede fisken og steke løk til å ha over. Krydder etter smak.

Jeg liker og ha litt fart og spenning i fritiden. Ser fram til at begynner og våres i lufta og tid for å ta ut MC’n fra vinterlagringen.  Å det å ta første tur etter vinterlagringen er nesten som å lære seg å sykle å på nytt. En blir jo litt rusten etter nesten 6 mndr uten mc. Men du verden så morsomt det er å sette seg på mc’n og suse avgårde en blir jo nesten som et lite barn igjen.

Jeg føler  meg fortsatt som en “nybegynner”, men litt etter litt så lærer en å kjenne signalene som kroppen gir. Etter råd fra helsepersonell så har jeg også fortsatt med dykkinga – har dessverre ikke noe eget utstyr for tiden men jeg får låne når jeg har behov for det. Skulle ønske jeg kunne få råd til nytt utstyr snart. Dykking er som balsam for en stresset sjel, helt stille og mye fint og se.

Husk helsepersonellet er der for at du skal få hjelp til å bli kjent med din diabetes. Spør, lytt og lær av de.  Jeg anser meg selv for å ha vært ekstremt heldig med mitt helsepersonell. Min fastlege er også veldig bra på det med diabetes – tiltross for at han er allmennpraktiker.

Leave a Reply

