Diabetes i hverdagen

Min erfaring med diabetes

Jeg var 45 år da jeg fikk konstatert diabetes type 1. Lovlig seint spør du meg,  men sånn er det. Det er fullt mulig og leve ganske så normalt med diabetes, må bare gjøre noen få justeringer på rutiner osv, men dette vender en seg raskt til.

For meg var det ganske viktig og få tilgang til god informasjon om diabetes og hva gjør en dersom atte eller hvisomatte. Selv i 2005 var det ikke så mye informasjon tilgjengelig på nettet. Slik som i dag. Utviklingen har jo vært enorm.  Jeg har funnet mye på nett i tillegg til samtalene med fastlege og diabetessykepleier. Den siden som jeg har hentet mest info på  er www.bayerdiabetes.no Her har jeg funnet mye bra info om det å leve med diabetsen.

Som type 1 diabetiker så har jeg forandret litt på kostholdet. Det ble ikke så veldig mange og store forandringer. Noe som er viktig er at en spiser lite og ofte. Et lite måltid hver tredje time er ikke så dumt og ikke minst 5 om dagen  – 3 frukter og 2 grønnsaker om dagen.  For meg så hjelper det veldig og bruke grove brødsorter og jeg spiser omtrent det samme pålegget som tidligere, bare  litt lettere. Velger lette oster, kan jeg så velger jeg produkter som  ikke er så fete. Frukt og grønnsaker spiser jeg mye av – 5 om dagen.

En kombinasjon av alt det her samt at jeg er veldig nøye med å måle meg, måler alltid før og etter måltidene,  har ført til at jeg har klart å regulere ned blodsukkeret til ganske normalt nivå i forhold til krav/anbefalinger fra WHO. Siste måling av hbA1c hos diabetessykepleier var 7,1. Siste halvannet året har min hbA1c vært på 6,5 – 7,1.

For en stund siden bytta jeg blodsukkermåler til en Bayer Contour. Dette er et fantastisk apparat.  Det funker slik som det står i reklamen – Simple Wins.  Det enkle fungerer veldig bra. Denne måleren trenger ingen koding, lite blod og den er rask – 5 sek fra den har fått blod til du har resultatet. Man kan også benytte målestrimlene på flere blodsukkermåleapparater i Contour-familien.

Nå har jeg bestilt meg en Bayer Contour USB, gleder meg til å begynne og bruke den. www.bayercontourusb.no I dag bruker jeg en Bayer Contour, som jeg bruker på nivå2 – dvs at nå jeg måler før og etter måltidene. Etter 2 t får jeg en påminnelse om å måle igjen. Jeg kan selv justere hvor lang tid etter måltidet jeg ønsker å få den påminnelsen – men jeg syntes at 2 t er greit.  Da vil du også få opp en gjennomsnitt etter 7 dgr, 14 dgr og 30 dgr. Det er tre ting som  genialt med Contour målerne, det er at en benytter samme type målestrimmel, de trenger ikke å kodes og en kan koble de opp mot PC’n og få all informasjon grafisk og i tabeller. Bayer Contour USB, fungerer som en minnepen og der ligger softwaren klar.

Leave a Reply

